Evoluţia tehnologică din ultimii ani a adus, odată cu ea, o democratizare a fotografiei. Telefonul mobil, transformat într-o unealtă ca oricare alta, a devenit o prelungire a mâinii, iar camera foto, disponibilă pe orice terminal, a schimbat modul în care ne raportăm la imagine. De la modul în care pică lumina, la un peisaj sau la un selfie, fotografia a devenit un mijloc comun de expresie, ajungând până la punctul în care reconstruieşte imaginea persoanei, creează o personalitate secundară, o persona maleabilă în funcţie de modul în care individul îşi doreşte să se poziţioneze în raport cu ceilalţi, mai ales prin intermediul reţelelor sociale.

În acest context, este important modul în care individul se raportează la imagine şi, mai ales, la modul în care putem deconstrui raportarea la acest tip de rutină. Ce mai este unic atunci când toată lumea postează pe Facebook poze cu acelaşi tip de pahar de carton de cafea de la Starbucks, acelaşi apus de soare, acelaşi curcubeu etc.? În ce măsură mai rezonează individul cu peisajul şi în ce fel se mai raportează la imagine atunci când se întâlneşte cu proiecţia ei pe diverse suporturi?

Pornind de la ideea de deconstrucţie, am creat o aplicaţie online prin care orice utilizator poate genera o imagine unică. Am fundamentat acest demers pe ideea de hazard, regăsită şi în curentul Dada, optând pentru un algoritm care generează un colaj de imagini, capturi realizate în timp real de pe camere video ce transmit live din diverse colţuri ale lumii. Odată încărcată pagina popin.ro, este generat automat un colaj de nouă capturi alese aleatoriu dintr-un total de 36.000 camere live de pe tot globul.

Imaginea finală generată este unică atât prin hazard, alegerea aleatorie a nouă capturi de către un algoritm, cât şi prin aranjarea - tot aleatorie - în colaj. Şansele ca doi utilizatori să primească acelaşi colaj sunt virtualmente zero, şansele ca doi utilizatori să primească aceeaşi captură în colajul de nouă fiind la fel de limitată dacă ne raportăm la numărul total de cadre. Chiar şi în ultimă instanţă, două capturi nu vor fi identice câtă vreme sunt realizate în momente diferite, ci cel mult similare.

Modul de raportare la imagine este dus mai departe prin mai multe tipuri de reprezentare a produsului finit. Pe de o parte, utilizatorul are opţiunea de a imprima live, direct de pe ecranul telefonului, imaginea aleasă, fie că e vorba de cea generată automat, fie că e vorba de alta, el având opţiunea de a “arunca zarul” virtual în aşteptarea unui alt colaj care, poate, îi aduce o mai mare satisfacţie vizuală.

Unul dintre scopurile experimentului este acela de a observa modul în care utilizatorul se raportează la diferite medii, pe de o parte, ecranul - în principal, cel al smartphone-ului, devenit o unealtă folosită aproape în permanenţă, o adevărată prelungire a mâinii - şi pe de altă parte, printul; este acela de a capta reacţiile, fie ele de mirare, de încântare sau dimpotrivă, şi diferenţele dintre asimilarea imaginii digitale versus senzaţia tactilă şi modul de asimilare a imaginii pe suport tipărit.

În plus, vizitatorul are ocazia să contribuie la instalaţia finală, fixând imaginea printată pe un perete, cu ajutorul unui ac, integrându-l astfel în tot procesul de reconstrucţie.

O a patra componentă a interactivităţii o constituie o proiecţie video a unor colaje similare, generate automat, la fiecare 30-60 secunde, în timp real, însă de data aceasta fără nici un input uman, nici măcar al utilizatorului, intenţia fiind aceea de a aduce laolaltă reprezentările mediilor tradiţionale şi a noului mediu, online-ul. Proiecţia asupra căreia nu ai nici un control direct, similară programului TV impus, vine în contradicţie cu libertatea de alegere şi, implicit, cu celelalte două medii.

Raportându-ne la unicitate, scopul final al demersului este acela de a aşeza acest experiment de-a curmezişul tendinţelor în fotografie, refuzând arhivarea sau producerea unei ediţii limitate sau de masă. În ultima etapă a demersului, vizitatorul este invitat să plece acasă cu una sau multe imagini tipărite, inclusiv din instalaţia creată în faza anterioară, lăsând spaţiul expoziţional gol.